Reklam Arama Galeri Fantastik Edebiyat Ana Sayfa Üyelik Fantastik Edebiyat Forumu FRP - RPG Forumları Fantasiana Ansiklopedik Sözlük Kitapçı Site Arşivi Künye İletişim Ana Sayfa
Elf
Warlock
Ra
Titan
Colosseum
Pocahontas
Yada Taşı
Yerebatan Sarnıcı
Wicca Sembolizması
Metal Fırtına 2
Sabatlar
Eros
Wicca Sembolizması
Anakronizm
Ent
Şeker Portakalı
Gorgonlar
Roma Sanatı

Romalıların kurmuş olduğu en görkemli yapı roma devletinin kendisidir. Bu batı kültürünün Avrupa, Asya ve Afrika da ki bütün dünyasını kapsayan bir devlet örgütüdür. Roma hukuk ve devlet anlayışına dayanan kültürünü bu alan üzerinde kurmuş buralarda oturan insanları da roma vatandaşı yapmıştır. Askeri ve politik alanda görülmemiş bir yetenekle kültürün sunabileceği ne varsa hepsi devletin çıkarları için kullanılmıştır.

Hem askeri hem sivil amaçlara hizmet eden yollar, taş köprüler, kemerler, suyolları roma mimarlığının önemli bir bölümünü oluşturur. Bunların büyüklük ve anıtsallıkları devlet gücünün simgesidir. İncelik ve zariflikten çok gösterişe ve sağlamlığa değer verilmiştir. Toplantı alanı, forumlar, hamamlar, tiyatrolar, sirkler roma vatandaşına hizmet eder. Romalılar yeteneklerini daha çok mimaride göstermişlerdir. Mimarinin gelişmesinde harcın bulunmasının çok büyük rolü vardır. Bu sayede kemer ve kubbe tekniği ilerlemiş, geniş mekanların üstünü örtmek, Romalılar da belli bir üslup gelişimi yoktur Akdeniz çevresi benimsenmiş ve yapılan eserlere Romalı karakteri verilmiştir.

Tapınak mimarisinden çok ev, site, şehir ve collezyumda kendini gösterir yeni mimari şekil mezopotamya’dan gelen kubbe tipidir. Duvar örgüsünde petek biçiminde yontulmuş taş kullanılmıştır. Harcın içinde ise tuğla parçacıkları bulunmaktadır. Taşı dışardan oyup duvarları süslemek yine ilk roma mimarisinde görülür. Tapınak mimarisinde Yunan sanatının özellikleri görülür. Örneğin; Roma’da Fortune Virile, Vesta tapınağı Fransa’da Nimes ve Moison Carre tapınağı. Roma mimarisinde yuvarlak planlı tapınakta vardır. Roma’nın gurur ve günümüze kadar en iyi şekilde kalmış olan yapılardan biri olan Panteon.

Konu Başlıkları:
FORUMLAR
ANFİ TİYATRO
TİYATROLAR
HAMAMLAR
BAZİLİKALAR
SARAYLAR
HEYKEL SANATI
RESİM SANATI
ROMAN SANATI (1000-1200)

FORUMLAR

Toplantı ve Pazar yerleridir. İmparator forumları bir eksene göre arka arkaya sıralanmış avlu ve binalardan oluşan bir bütündür. Mimar şallı Apollodoros tarafından yapılan Trayanus Forumu en güzel örneklerden biridir. Zafer takı gibi bir kapıdan avluya girilir yukarıda Pazar ve dükkanlar yamaçta foruma gelen yollar vardır. 2 katlı yüzleri sütunlu 2 kitaplık arasındaki ULPİA Bazilikası bütün foruma egemen durumdadır. Bunların önünde de 36 metre yüksekliğinde ki TRAYANUS Sütunu ile tapınağı bulunur. Büyük yapı kitleleri geniş bir yay çizerek uzanır. Mimar HELENİSTİK DOĞU ÖLÇÜLERİNİ roma imparatorluk biçim diline uygulamıştır.

ANFİ TİYATRO

Bu dönemim en tanınmış ve görkemli yapısı collesium adı ile anılan anfi tiyatrolardır. Bu yapı cesur bir mimarlık anıtıdır. 188 metre uzunluğu 15 metre genişliği 56 metre yüksekliği ile görkemli boyutlara sahiptir. Dış yüzey kemerlerin taşıdığı 4 kata bölünmüştür. Ayakların yüzüne yerleştirilmiş sütunlar en altta dor, birinci katta iyon, ikinci katta korint üslubundadır. Yapının yüksek dış duvarları yukarıya doğru taşan bir saçakla biter. İçerisi çok etkilyecidir. Düzenli basamak dizilerinde geometrik bir biçimde bölünmüştür. Tirübünler 50bın seyırcıyı alır anfi tıyatroda vahsı hayvanların yada gladyatörlerin gosterısı yapılır.

TİYATROLAR

3 bölümden olusur. 1 sahne bınası, 2 yarım daire seklınde meydan, 3 seyırcı oturma basamakları cephelerı ıkı uc katlı olup saray cephelerını andırır. Örnegin; Aspendos tıyatrosu. Su koprulerı, cok katlı binalar …. Suyun kolay akması için su terazisi sistemiyle şehirlere ve hamamlara bolca su verilir.

HAMAMLAR

Genel özellik bakımından 4 bölüme ayrılır.

1) Soyunma yerleri
2) Ilık sıcak yıkanma yerleri
3) Soğuk yıkanma bölümü
4) Külhan

Hamamlar duvar ya da zemindeki toprak künklerin içinde külhan’dan sıcak havanın sevk edilmesi ile ısınır. 206 yılında SEPTIMUS SEVERIUS tarafından yaptırılan KARAKALLA HAMAMLARI gerek tek olarak gerekse kent planlaması açısından anıtsal yapılar gurubuna girer. 1600 kişi alabilecek büyüklüktedir. Bir stadyumu kitaplıkları spor alanları bahçe ve koruları içerir. Hamamların işlevi yorgun ve karışık olan roma kentinde oyunlara ilgi uyandırarak toplumsal politik hoşnutsuzlukları örtmek başka alanlara yöneltmektir.

BAZİLİKALAR

Helenistik devirde krallar tarafından yaptırılmış ve adını almıştır. Örneğin; MAXENTIUS BAZİLİKASI.

SARAYLAR

1) Tören daireleri
2) Oturma daireleri
3) Bahçe olmak üzere 3 bölümden meydana gelir. Her kısmın içine oturma daireleri garnizon, tapınak ve türbe yapılmıştır.

HEYKEL SANATI

1) Portre Sanatı (m.ö100):  bu sanatın kendine özgü kaynağı vardır. Eski dönemlerde dini geleneklere göre ölenin balmumumdan maskı çıkartılır, gömme töreni sırasında elde taşınır, sonrada anısının yaşatılması için yakınlarına verilerek saklanırdı. Dış görünüşün tam olarak yansıtılmak istenişi gerçekliğe yöneliş roma portre sanatına ETRÜSK geleneğinin bir mirasıdır. İşçilik düzeyinin yüksekliği büstlerin mermer ve bronzdan yapılması ve kişilerin karakterlerini yansıtma eylemi Helenizm sanatından ileri gelir. Giysilerin ince kıvrımları saçların bukleleri zarif bir biçimde işlenmiştir. Örneğin; NERON’un portresi
2) Tarihi Kabartmalar: Romalılar zaferden dönüşte kazandıkları zaferi simgeleyen anıtlar yapmışlardır. Augustos zamanında roma’da yapılan barış sunağında imparatorluğu ve maiyeti sunağın açılışında gösteren sahneler. İmparator ailesi ve yüksek rütbeli memurlar realistçe işlenmiştir. Dönemim portre anlayışı bu kabartmalarda görülmektedir. Diğer bir örnek Flrosan’da UFFICI’LER KABARTMASI, TRAYANUS sütunundaki kabartmalar, Atina’da ki HADRIANUS, İstanbul Sultan Ahmet Meydanında ki TEODESİUS OBELİSK’i bir başka örnektir.

RESİM SANATI

İlk örnekler M.Ö 2. yy’da yapılan evlerde ki resimlerdir.

• Birinci üslup: Derinlik duygusu yoktur.
• M.Ö 1. yy ikinci üslup: derinlik duygusu verilmek istenmiş. Doğa manzaraları görülür
• Üçüncü üslup: Derinliği olmayan dekoratif motiflere ayrılır. Buralara mitolojik sahneler yerleştirilir.
• Dördüncü üslup: derinliğin sağlandığı barok ve dekoratif bir üsluptur. Kırmızı fon üzerine çizilmiş çıplak ya da giysili figürler DIONIZOS TÖRENLERİ için kutsanma sahnesi, hanım ile hizmetçi en önemli örneklerdir. Roma sanatı mücverher taşı oymacılığında da çok ileri gitmiştir.

ROMAN SANATI (1000-1200)


Butun avrupayı bır dın tutkusu sarar, piskoposlar yalnızca dın reformcusu olmakla kalmazlar baglı bulundukları manastırları kultur ve sanat yasamının merkezlerı halıne getırırler. halkın bır butun olusturması ve genel bır aavrupa ruhunun dogması gıbı roman donemını belırleyen ıkı öğeye klonyak tarıkatının yol actıgı kısıyle devlet arasındakı rekabete eklenır.  o zamana kadar ımparatorlarla papalar avrupanın butunlugu ıcın bırlıkte gayret gostermıstır. bu parcalanmaya baslar. klonyak tarıkatı yandasına karsı cıkıp yeryuzu kılısesının yonetılmesı gerektıgını savunurlar  bu olay sanat acısından buyuk gergınlık getırır. manastırlara yapılan gorkemlı kılıselerle kılısenın devlet karsısındakı bagımsızlıgı uygulanır. roman sanatına cagın dusunce akımları yansımıstır. bu sanat urunlerının hemen hepsı kılıse sanatı urunlerı yada dınsel mımarlık yapıtlarıdır. yontu ve resımde kılısenın hızmetındedır. yontu mımarlıkla bırlıkte cok parlak bır duzeye ulasır.kılıse yapılar yalın gorunumlerı ve oranlarıyla tanrısal duzenı ve zamanın sınırsızlıgını yansıtır. yontunun gorevı ıncılde gecen olayları yansıtmak ve o cagda ınsanların buyuk bolumunun okuması olmadıgından kılıseye gelenler ıcın ıncıl konulu yontuları tastan ayrılmıs kocaman resımlı kıtap yerıne gecer. fıurler arasında kılıse cevresınden kısıler dındar ve ermıslere de rastlanır.gunahkarlar ıcın cezalar ürkütücü ınsan ruhuna korku salan fıgurlerde vardır.


Ekleyen: Tiffany (927 Sözcük, Katkı: 100% - 02.10.2011) (02.10.2011)

karakter kaldı.  

ANA SAYFA | ÜYELİK | FORUM | FRP | SÖZLÜK | KİTAPÇI | GALERİ | KÜNYE | ARŞİV | REKLAM | ARAMA | BİZE ULAŞIN | WEB TASARIM